गीतिकाव्य
मया विचार्यते यत् कस्यापि साहित्यस्य सर्वाधिक
रमणीयमड़्गम् तस्य गीतिकाव्यं भवति । यतो हि
सत्यं शिवसुन्दरमिति भावत्रयस्य यादृशी कोमलाभिव्यक्तिः
गीतिकाव्ये भवति तादृशी अन्यत्र दुर्लभा ।
अतः संस्कृतस्य गीतिकाव्यं अत्यन्तं समृद्धं
वर्तते । अस्य गुणसमृद्धिः दीर्घकालीन विकास परम्पराया परिणाम एव अस्ति ।
ऋग्वेदे
यत्र तत्र प्रस्फुटित अयं निर्झरणी नैकविध व्यापक घटनायां परिणाम स्वरुपेण अनेकाषु
अवस्थासु प्रवहमाना जनमानसस्य सहस्त्रधारा प्रवतेः सड़गमभवाप्य भावाणां शान्त समतल
भूमौ कलकलनिनादेन प्रसरतिस्म ।
असंख्ये मनीषिभिः अस्यां मन्दाकिन्यां अवहानं
कृतम् असंख्यैश्च मनुपुत्रैः अस्य रसामृतस्य आस्वादने कृतकारितम् च । कतिपयः संहवयैनिष्णातैः स्थलविशेषेसु अवगाह्य
भक्ति श्रृंगार रसाप्लावितनाय गीतिकाव्यः ।
गीतिकाव्यानाम् सृष्टिं कृता संस्कृत गीतिकाव्यानाम्
उदात्त स्वरुप दर्शनम् श्रृंगाष्टिक गीतिकाव्येषु धार्मिक स्तोत्रेषु दृष्टिपथं आयाति
।नां समीक्षणात् इदंतु निश्चयम् यत् संस्कृत भाषाया विकासे प्रचारे यतस्य प्राणधारणाय
महत् योगदानम् वर्तते यत् ।
गीतिकाव्यम् सुरसरस्वती मातुः परममृदुलं मनोरम
मड़्गलम् अस्ति । तन्मुक्तकं प्रबन्धमेदेन् द्विविधम् । यत् संदर्भनिपेक्षित भवत् स्वयमात्मन्येव पूर्णतां
विभ्रत स्व विषयवस्तुना रसिकानाम् मनांसि रण्जयद्रसपेशलं भवति तन्मुक्तकं इति ।
प्रबन्धकाव्येष्वेव रसः परिपोषमुपैतीत्येतां धारणां वस्तुतो मुक्तकानि काव्यानि समूलमुन्मूलयन्ति
यत्र किमपि सत्य कल्पितं वा आख्यानकं कस्यचन गेय चरितस्यैकदेशि जीवनं गातुमुपादीयते
तत्प्रबन्धात्मकं गीतिकाव्यमिति स्मृतम् ।
गीतिकाव्येषु काव्य संगीत मयानि वृतानि च प्रयुण्जानाः
प्रायेण प्राप्यन्ते ते तत्र सुकुमारान् श्रावन् तदनुरुपानि च मधुर मधुर तराणि पदानि
निबन्ह्नन्वि वर्णनाय न श्रृंगार नीति वैराग्य प्राकृतिक दृश्य सम्बन्धिनो विषयास्ते
तत्र चिन्वन्ति । गीतिकाव्येषु नारी प्रणसस्योवान्तता
स्वीय मर्मभणमीति ।
समुन्मीलयन्ती दृगगोचरी भवति । मुक्तण्मपि गीतिकाव्यं
लौकिकं धार्मिक भेदेन द्विविधतां भवति । लौकिकं
हि मुक्तकं लोकविषयकैर्विधानैर्बन्धुरम् भवति , धार्मिकं विशिष्टानां देवतानां स्तुतिभः
सुंदरम् । परिजाप दृष्टया गीतिकाव्यानां संख्या
अल्पं नास्ति । प्रकाशिता प्रकाशित हस्तलिखित पत्रपत्रिकासु संकलित ग्रंथेषु च रचना
उपलभ्यते । इत्थं परिणाम दृष्टया गीतिकाव्यस्य क्षेत्र विशालं वर्तते ।
प्रत्येकस्मिन पद्ये रस सृष्टिमाविष्कुर्वद्धिरेभि
गीतिकारैर्नवागन्तुक गीतिकाराणां मार्गः प्रशस्तिकृता । संस्कृत गीतिकाव्यस्य द्रुतविकासं
प्रचारश्चैतेषां गीतिकाव्यानां साफल्यं द्योतयतः एतेषां गीतिकाव्यानां प्रचुर प्रचलनेन
संस्कृतं खलु जीवित भाषेति स्पष्टमेव । यतो हि गीतिकाव्यानां सर्जनं लोकप्रिय जीवद्
भाषयैव श्रवितुर्महति ।
Comments
Post a Comment